Friedrich
Fröbel var en tysk pedagog som levde mellan åren 1782 -
1852. Han grundade den första kindergarten i Tyskland 1840. En
lång tid av sitt liv kom han att forska om barns lek, och hur
viktig den var för barnen. Detta var väldigt radikalt i
början av 1800 talet.
Han
liknade barnen med plantan i en trädgård och pedagogen var
dess trädgårdsmästare, som skulle ge dem näring
så att de inneboende anlagen utvecklas så väl som möjligt.
Fröbel började också konstruera ett byggmateriel, Gåvorna,
som skulle följa barnets utveckling I förskoleåldern.
Fröbel
ansåg att man skulle gå från det enkla till mångsidighet.
Att gåvorna man gav barnet skulle följa en viss utvecklingsgång.
T ex: Det första man ska ge barnet är bollen, den ska vara
hel - odelad. Nästa steg för barnet är klotet - det
är likt I formen men skiljer sig I tyngd. Då skärps
barns tankar när de märker skillnad på tyngd och material.
Fröbel
utformade ett pedagogiskt material för att utveckla kreativitet.
Ett bra material ska vara intressant både för den som skapar
det och den som är I åtanke.
Leksaker
ska erbjuda lämpliga sinnesuttryck för att barn ska få
öva sin iakttagelseförmåga och barnen ska kunna arbeta
självständigt för att öva växelverkan mellan
tänka/göra för att förstå.
Fröbel
ville att man skulle bygga med gåvorna efter vissa former. Han
döpte formerna till:
Livsformer
Kunskapsformer
Skönhetsformer
Mer
om dessa former kan du se under praktisk bygglek.